Muğla'da Ekonomik Kriz Büyük Ölçüde Hissediliyor
Türkiye'yi saran ekonomik kriz Muğla'da da büyük ölçüde hissediliyor. Muğla Planlama Ajansı'nın (MUPA) araştırmasına göre Muğla halkının belirli ihtiyaç ve sosyal harcamalarında büyük bir küçülmeye gittiğini açıkladı.
Kıyı Ege belediyeler birliği ve Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Aras katıldığı bir televizyon programında Muğla’daki yoksulluk verilerini paylaştı. MUPA’nın yaptığı araştırma sonuçlarına göre Muğla’da insanların yüzde 57,9’unun mutfak harcamalarında küçülmeye gittiği ortaya çıktı. Mutfak harcamalarını en çok kısan yaş grubu ise yüzde 69’luk oran ile 55-64 yaş grubu oldu. Krizin etkilerinden birisi de giyim harcamalarındaki düşüşte ortaya çıktı. Muğla halkının yüzde 70,8’inin ekonomik kriz nedeniyle yeni kıyafet alamadığını belirtti. Mutfak harcamalarındaki küçülme gibi yeni giyim harcamalarında da kadınların oranının erkeklere göre daha yüksek olduğu görüldü. Buna göre; kadınların yüzde 75,7’si giyim-kuşam harcamalarında küçülmeye gittiğini belirtirken, bu oran erkeklerde yüzde 66 seviyelerinde ölçüldü. Yaş aralığı arttıkça yeni giyim-kuşam harcamalarındaki düşüş de. 65 yaş üstü yurttaşların yüzde 20.2’si artık hiçbir yeni kıyafet alamadığını söylerken, yüzde 16.1’i bu kalemdeki harcamalarını çok düşürdüğünü, yüzde 35,3’ü eskiye göre harcamalarını da azalttığını belirtti.
Muğla Planlama Ajansının yaptığı araştırmalarda ayrıca krizin sosyal ve kültürel harcamalara yönelik etkisi de ölçüldü. Muğla’da yaşayan vatandaşların yüzde 70’inin sosyal ve kültürel etkinlikler ile ilgili harcamalarını azalttığı ya da tamamen kestiği ortaya çıktı. Kadınların yüzde 74,2’si bu alandaki harcamalarını azaltığını belirtirken, erkeklerin yüzde 65,8’i aynı cevabı verdi. Yaş aralığı arttıkça sosyal etkinlikten vazgeçenlerin oranındaki artış da dikkat çekti.
MUPA’nın verileri, temel insani ihtiyaçlar ile ilgili harcamaların da dramatik bir şekilde azaldığını ortaya koydu. Buna göre; Muğla’da her 10 kişiden 3’ü hijyen ürünleri ile ilgili harcamalarında kısıntıya gittiğini ifade ederken, hijyen ürünlerindeki harcamalarında kısıntıya gittiğini söyleyen kadınların oranının yüzde 34 olduğu göze çarptı. Özellikle 55-64 yaş aralığındaki kısıntıya giden yurttaşların oranının yüksekliği (yüzde 41,3) dikkat çekti. Ulaşım konusundaki araştırma ise her iki kişiden birinin ulaşım harcamalarında kısıntıya gittiğini ortaya koydu. Bu alanda da kadınların oranı (yüzde 50,5), erkeklerin oranına (yüzde 42,4) göre yüksekti. Bu alanda da 55-64 yaş aralığındaki insanların yüzde 54,2 ile diğer yaş gruplarına göre daha fazla kısıntıya gittiği ölçüldü. Kent Tv